- Bylo radostné sledovat zápal a zapojení všech studentů do přípravy projektu, jejich nadšení a spolupráce při vaření a chuť do práce, soustředěnost při prezentacích i následný úspěch v testu – to je pro pedagoga asi největší odměna za nemalé úsilí, které je nutné věnovat přípravě i samotné akci.
PaedDr. Zdenka Lokajová
Gymnázium Bučovice
- Moc jsme se u Indie pobavili, děti projekt brali smrtelně vážně. Pro tercii bylo zpracování o něco snazší než pro sekundu, protože v hodinách zeměpisu byla již Indie probrána. Ale i tak se dozvěděli několik zajímavých věcí. Např. o svátku Holi, kdy lidé po sobě házejí barevný prášek na znamení radosti, vítězství dobra nad zlem nebo o původu číslic, které se díky Arabům dostali z Indie k nám do Evropy. Asi nejtěžším úkolem bylo spočítat, kolik si na české koruny vydělá sběračka čajových lístků za měsíc a srovnat její plat s platem státního zaměstnance v Indii. Kontrola pracovních listů proběhla jednu vyučovací hodinu. Žáci se na obě hodiny pečlivě připravili, někteří měli i tradiční oděv sárí. Dali si též velmi záležet na jídle, zvlášť co se týče koření. Ochutnali jsme např. kuře na kari, rýži s hráškovým dálem nebo placky čapati. Některé nápoje byli opravdu jen pro silné povahy. Všichni jsme se moc nasmáli a příjemně pobavili i u scének. Žáci si odnesli mnoho zážitků a poučení. Rovněž se zapojili do soutěže o vytvoření nejkrásnější Rangoli, což jsou obrazce vysypávané doma na zem přinášející štěstí a blahobyt. Děkujeme za pěkný projekt a budeme se těšit na příští rok.
Eva Jadavanová
Gymnázium J. Jungmanna, Litoměřice
- Dnešní ráno začíná v naší třídě jinak. V celé škole zvoní a naší třídou se rozeznívá zvláštní hudba. Co to asi je? Od paní učitelky se dozvídáme, že je to indická hymna. Dnes bude všechno trochu jinak. Nesedíme v lavicích jako každý den, ale na zemi na koberci. Čeká nás hodně zábavných úkolů, informací, videí i hudby z indické kultury. Vrcholem našeho “indického vyučování” je svačina z indické kuchyně. Každý žák si upekl chapati (indický chléb), který jsme pojídali s čočkou dhal. A úplný závěr patřil diskotéce. Vlnili jsme se v rytmu indické popové hudby – zvláštní, ale zábavné. Dnešní den jsme si moc užili.
Vaši Čtvrťáci KZŠ Uherský Brod
- Chtěli bychom Vám moc poděkovat za to, že jsme měli možnost zúčastnit se Vašeho skvělého projektu Jím jako Ind. Studenti se při něm dozvěděli nové informace a zároveň se pobavili. Také jsme úspěšně vyzkoušeli indické recepty. Někteří žáci se zapojili do soutěže a podařilo se jim vytvořit velmi pěkná díla.
Přejeme hodně úspěchů a těšíme se na Vaše další projekty.
Marie Hocková, OA Česká Lípa
- Během měsíců března a části dubna se 7 tříd učňovského a maturitního vzdělávání SOŠ a SOU, Jičínská 762, Mladá Boleslav zapojilo do projektu Dnes jím jako Ind. Jelikož jsme se účastnili již 5 předešlých „vaření“, žáci prvního ročníku měli své informace a celkem se těšili. Nakoupili si, vybrali si čapati a kuře na kari. Jedna část třídy vypracovávala pracovní listy, druhá část, většinou chlapecká J, vařila. Žáci si připravili společnou tabuli, naservírovali pěkně vypadající, ale hlavně výborně chutnající jídlo. A téměř všichni byli spokojeni. K tomu hrála indická hudba. Také jsme poslouchali vyjádření dobrovolníků v Indii. Na začátku jedné hodiny, kde učila naše tělocvikářka, jsme vzdali i jogínský pozdrav Slunci. Žáci měli možnost poznat zcela jinou kulturu, odlišný každodenní život. Mnohdy se pozastavili nad některými anomáliemi. Ale to je dobře. Projekt svůj účel splnil. Učíme se toleranci, chceme se zbavit xenofobních projevů. Chceme, aby si mladí lidé uvědomili, jak dobře se máme. Zapojili jsme se do soutěže (rangoli) a také se nám podařilo díky tradiční burze knih vybrat pěknou částku na podporu českých dobrovolníků v Indii. I my, vyučující, jsme měli z akce pěkný pocit. Ještě prověřit malým testem vědomosti o vybrané zemi a zase se můžeme těšit na další ročník kampaně.
Marcela Ernestová
vyučující češtiny a dějepisu
SOŠ a SOU, Jičínská 762, Mladá Boleslav
- Třída IV. A se zapojila do Vašeho projektu “Dnes jím jako…”, který byl zaměřen na Indii. Tato země se nám moc hodila, protože máme na škole 98 % romských žáků. Zrovna 6. 4. jsme slavili Den Romů a víme, že Romové právě přicházeli z Indie. Jsme velká škola s 400 žáky. Váš projekt byl perfektně připraven a moc se nám líbil. Splnili jsme všechny pracovní listy i doplňující aktivity. Posíláme pár fotek. Zapojili jsme se i do soutěže tvoření. Moc děkujeme.
ZŠ a MŠ, Karviná
Jana Siederová
- Děkujeme za skvělé oživení výuky, kterou jsme díky Vašemu projektu s dětmi zažili a zasíláme fotografie našeho společného tvoření – Rangoli do soutěže. Děti to velmi bavilo, zažily spoustu zábavy, ale také se mnohému přiučily a dozvěděly se mnoho zajímavého. Ještě jednou díky.
Mgr. Iveta Ondruchová a třída 2.A
ZŠ a MŠ Družby, Karviná
- Ráda bych Vám poděkovala za úžasný, skvěle předpřipravený projekt Dnes jím jako Ind. Naše škola se zúčastnila letos poprvé a už se těšíme na příští rok Myslím, že jsme se mnohé naučili a díky společné práci a společnému stolování i mnohé zažili. Během našeho snažení vznikaly krásné výtvarné práce, se kterými bychom se rádi pochlubili. Ačkoliv jsem se snažila vybrat jen některé, abych Vás nezahltila, přesto je jich trochu více.Součástí je i vývoj a zánik naší společné školní rangoli. Velmi děkujeme.
Miroslava Marková
ZŠ a MŠ Duhová cesta, s.r.o. Chomutov
- Každý rok se moc těšíme, jakou zajímavou zemi vyberete a co nového se dozvíme. Indie nás všechny moc bavila a nadchla – naše škola je z 80% složena z romských žáků a Romové, jak známo, pocházejí právě z Indie. My jsme si vyrobili Rangolu v atriu školy. Použili jsme barevné, chodníkové křídy. Celkem se do tvoření pustilo 8 tříd. Páťáci začali středem a postupně jsme se na Rangole vystřídali všichni z druhého stupně. Každá třída vytvořila svoji osobitou část, na kterou navázala další skupina. Práci jsme si moc užili, měli jsme krásné počasí a vůbec celý den byl velmi pohodový a příjemný. V příloze posílám náš výsledný výtvor – doufám, že se bude líbit i Vám. Fotografie pořídil můj kolega, na kterého musím prozradit, že pro hezký snímek nebyl líný vylézt až na střechu školy a všechno zdokumentovat 🙂
Lucie Šmídlová – učitelka ZŠ a MŠ
Chomutov, 17.listopadu
- Akce probíhala v týdnu od 16. do 20.4. v 8 třídách. Většinou to bylo tematické vyučování po celý týden, den nebo část dne. Součástí byla příprava a ochutnávka jednoduchých pokrmů. Akce se pedagogům, dětem i žákům líbila. Děkujeme za spolupráci. Nahlédli jsme spolu s dětmi a žáky do dalšího kousku země a kultury.
Mgr.Yvona Jedličková, metodik EVVOZŠ a MŠ Kroměříž
- Naši žáci se během projektu dozvěděli mnoho zajímavostí o Indii a lidech, kteří zde žijí. Společně vyplňovali dotazníky, odpovídali na zajímavé otázky z geografie, kultury, sportu, historie, školství a přírody. Shlédli krátkou prezentaci o místních zvycích a lidech, zacvičili si společně některé cviky z jógy, zahráli si oblíbenou indickou hru Kabaddi, známou u nás jako Hu-tu-tu-tu. Žáci si také vyzkoušeli indické tance a podívali se na krátké ukázky z bollywoodských filmů. Měli možnost si barvami na obličej namalovat na ruce ornamenty, které si kreslí Indky hennou. Nakonec uvařili několik typicky indických jídel, která na závěr projektového dne všichni společně ochutnali. Žákům i učitelům se indický den velmi líbil a těšíme se, kam vyrazíme příště.
- Dne 3. 4. si žáci 2. stupně zpestřili návrat do školy po velikonočních prázdninách projektem „Dnes jím jako Ind“. Každoročně se tak seznamují zábavnou formou s životem v některé z rozvojových zemí. Letos to byla Indie. Na jednotlivých stanovištích se děti dozvěděly zajímavosti z historie i současného života Indů, poslechly si indickou hudbu, ve výtvarné dílně si vyzkoušely tetování a v tělocvičně si zahrály hry, které hrají indické děti. Nakonec všichni prezentovali svoje nové poznatky před ostatními spolužáky v sále školy. Zlatým hřebem celého projektu byla na závěr ochutnávka indických jídel, která celé dopoledne připravovala skupina deváťáků ve cvičné kuchyni. Ochutnali jsme vejce v kari omáčce, kuře na kari, chapati placky a indický dezert. Talíře na našem švédském – vlastně indickém stole se brzy vyprázdnily, protože jídlo bylo opravdu výborné. Budeme se těšit na příští projekt, i když ještě nevíme, jako kdo budeme za rok jíst.
ZŠ Jimramov
- Náš projekt proběhl v poklidu, ač jsme tedy trochu limitováni tím, že ve škole nemáme prostor na vaření. Děti ze semináře dějepisně – zeměpisného praktika ovšem připravily placky chapati samy doma a já s kolegyní jsme udělaly čočku na kari. Ve škole jsme pak společně vařili ostrý mrkvový salát. Projektu Dnes jím jako jsme se jako škola účastnili podruhé, poprvé to bylo před třemi lety a děti si opakování vlastně samy vyžádaly. Díky skvěle připraveným pracovním listům se žáci dozvěděli o Indii a tamním životě opravdu mnoho, v hodinách jsme si i dost povídali, sami vyhledávali informace, ke stolování jsme si pouštěli indickou hudbu. Ještě jednou díky a těším se na další rok a akci Dnes jím jako.
Michaela Jančová, ZŠ Londýnská, Praha
- V 6. B se projekt vydařil nejlépe a žáci se hodně zapojovali a byli jsme opravdu nadšeni. Zpracovávali jsme pracovní listy, dívali se na různé zajímavosti o Indii, viděli jsme mnoho tanečních ukázek, zajímavostí aj. Děti si připravily i indické tance a učily je ostatní. Bohužel na vaření se nedostalo, protože třída je velmi početná a všichni bychom se nevešli do menší školní kuchyňky. O jídle jsme si hodně povídali a dívali se na různé indické pokrmy, dále jsme si o jídle povídali… Děkujeme za projekt “Dnes jím jako…” a už se těšíme na další skvělý ročník projektu!
Lenka Hanyšová
ZŠ Písnická
- Poslední vyučovací den před velikonočními prázdninami proběhl na naší škole projekt „Dnes jím jako Ind“. V rámci něj jsme se se žáky 6. a 8. ročníku ve výtvarné výchově inspirovali indickým lidovým uměním RANGOLI a vytvořili si své vlastní veselé jarní RANGOLI pro štěstí ve všem, na co po zbytek roku sáhneme nebo na co jen pomyslíme J Pro jejich vytváření jsme využili zbytků barevných papírů, novin a časopisů… Ukázky naší leckdy „mravenčí“ práce vám posíláme.
Za žáky 6. a 8. ročníku ZŠ Plumlov
K. Chrásková
- Děkujeme za příležitost zapojit se do vašeho projektu. Využilo ji tentokrát sedm tříd naší školy! Téma letošního Dnes jím jako (IND) bylo bližší vyučujícím, ale i samotným žákům. Oslovila nás nejen indická kuchyně (nezaměnitelná chuť a vůně omámila všechny zúčastněné). S radostí jsme si zacvičili jógu, bavili se nad jednotlivými úkoly z pracovního sešitu, poznávali zajímavosti života v daleké Indii z fotografií, videoukázek či vyprávění, poslouchali klasickou hudbu (hra na sitár či tibetskou mísu), kreslili mandaly. Projekt ,,Dnes jím jako Ind” nám zkrátka nabídl velmi rozmanitý výlet! Okouzlila nás barevnost a klid Indie. Vyučující se snažili svým žákům přiblížit Indii doslova všemi smysly a troufám si říct, že úspěšně! Fotogalerie projektu je vám k dispozici zde: https://zshey.cz/galerie/skolni-rok-2017-18/projekt-dnes-jim-jako-ind Těšíme se na další ročník.
Mgr. Monika Houšková za kolektiv pedagogů
Základní školy, Plzeň, Heyrovského 23
- Děkujeme moc za zaslané materiály a obzvláště chceme poděkovat za doplnění o omalovánky a materiály uzpůsobené i mladším dětem. Našimi žáky jsou děti s kombinovaným postižením a tyto materiály jsme rádi využili. Akce se účastníme počtvrté a pokaždé jsou žáci velmi spokojení a učitelé se s nadšením na tento den připravují. Materiály máte moc hezky zpracované a je možné si je upravit tak, aby se do aktivit mohli zapojit i žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Ještě jednou jménem naší školy moc děkuji a těším se za rok na další Dnes jím jako …
Mgr. Markéta Hráčková
ZŠ a MŠ Uherské Hradiště, Šafaříkova
škola pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Netradiční výuku výchovy ke zdraví a světa práce měli v týdnu13.3.– 20.3. žáci a žákyně 6.A,B, 7.A,C a 8.A,B, kdy v rámci výuky proběhl projekt Salesiánské asociace Dona Boska – Dnes jím jako Ind. Smyslem projektu bylo přiblížit žákům zábavnou formou, jak vypadá život jejich vrstevníků v Indii, co dělají, jak tráví čas. zajistit jim povědomí o situaci v rozvojové zemi a pomoci tím k zamyšlení, že můžeme svět kolem nás měnit. Děti se seznámily s touto zemí formou prezentace a fotografií. Poté jsme vyplňovali pracovní listy, vyhledávali na mapě, poslouchali písničky, Přečetli jsme si příběhy některých dětí, zhlédli prezentaci o globálním problému přelidnění, se kterým se tato země potýká a několik videí. Děti si přinesly suroviny a společně připravily indickou sváteční hostinu. Nesmělo chybět koření kari. Díky panu řediteli, který nedávno Indii navštívil, mohly vidět i zajímavé fotografie z běžného života lidí, jejich způsob života a ochutnat pravé indické potraviny a pochutiny: omáčky, zálivky, rýži, oříšky, chapati placky a indické velmi sladké dezerty. Potěšilo nás, že jsme zjistili, že některé jsou fairtradové a dokonce i v obchodech, kde jsme na přípravu nakupovali, se nám podařilo fairtradové výrobky sehnat. Jídlo většině chutnalo, hlavně si ale uvědomili, jaká životní úroveň u nás je, a že když má někdo možnost, měl by pomoci. Myšlenka FAIRTRADE byla k radosti dětí podpořena i tímto projektem. A protože si děti rády hrají, rozhodly se zúčastnit soutěže ve výrobě RANGOLI, Indové vytváří rangoli v období velkých svátků, vysypávají je před dům, aby jim přinesly štěstí a blahobyt. My jsme je vyráběli menší na kartony a dřevěné desky, které si děti vyřezaly a ozdobily je podle tradice – především rýží, okvětními lístky, těstovinami a barevnými kamínky. Podařilo se nám vyrobit více než 50 různých typů, které budou nyní vystaveny v chodbách školy, aby dětem přinášely štěstí a radost z jejich smysluplné práce.
Potvrdilo se nám, že poznávání nových věcí všemi smyly, má smysl!
Mnoha dětem tato akce otevřela oči…
Lenka Gromanová
ZŠ V. Nezvala, Most
Všem pedagogům i dětem děkujeme za jejich nasazení
a snahu dělat svět lepším.