Stáhněte si níže pracovní listy (zdarma). Podrobné řešení obsahující mnoho doplňujících informací vám zašleme po registraci (zhruba do tří pracovních dnů).
Pro mladší děti jsou připravené černobílé obrázky k vybarvování. Videa, fotogalerie, články apod. naleznete přímo u konkrétních témat na dalších podstránkách.
Prohlédli jste si webové stránky a vyplnili pracovní listy? Pak je čas na malý test Kahoot – ověřte si s žáky, co si kdo o Mongolsku pamatujete. Otevřete si test z níže uvedeného odkazu, podmínkou je založený účet (návod na registraci naleznete například zde). Naše verze je vytvořena v bezplatném módu, hrát může jen žáků či studentů (lze vyřešit rozdělením na dvojice či větší skupinky).
https://create.kahoot.it/share/dnes-jim-jako-mongol/18389547-cac8-46e5-9849-5b87b49409a3
PRACOVNÍ LISTY PRO I. STUPEŇ
ke stažení:
PRACOVNÍ LISTY PRO II. STUPEŇ
ke stažení:
PRACOVNÍ LISTY PRO SŠ
ke stažení:
RECEPTY KE STAŽENÍ
(formát A4, pdf)
RECEPTY DNES JIM JAKO MONGOL 2024 Fin
POZN.: Podívejte se na podstránku recepty, na které najdete doplňující fotografie, informace a videa
OMALOVÁNKY PRO MLADŠÍ ŽÁKY KE STAŽENÍ
Omalovánky a doplňovačky Dnes jím jako Mongol
Ke stažení, formát A4, pdf
MODŘÍ A RUDÍ
(na motivy známé hry Sudá x lichá • pro všechny věkové kategorie)
Ke hře je třeba vyrobit si větší kostku a barevně ji označit – barvami nebo polepit barevným papírem. Lze improvizovat, například slepit k sobě dvě víčka od pet lahve – modré a červené – a házet jimi. Lepší je však větší předmět, aby viděli i hráči na krajích řad. Účelem hry je pořádně se protáhnout a také procvičit pozornost.
- Žáci se rozdělí na dvě skupiny, které si stoupnou naproti sobě do řad (hráči stojí v řadě vedle sebe, nikoli za sebou).
- Uprostřed stojí učitel nebo určený žák, který hází kostkou, jejíž strany jsou barevně označené modře a červeně. Modrá představuje Mongoly, kteří bojují o svobodu, červená jejich nepřátele, kteří usilují o nadvládu nad nimi.
- Mezi řadami zůstává volný prostor cca 3 m. Ideální je malá tělocvična na šířku nebo třída bez lavic a židlí, případně školní dvůr, hřiště atp. Je-li prostor větší, je třeba označit hranice, kde už jsou hráči v bezpečí. V místnostech hranice představuje zeď, venku například čáry na školním hřišti atp.
- Na odpočet (například tři, dva jedna, teď!) hodí učitel kostkou mezi řady protivníků. Padne-li modrá, honí Mongolové nepřátele, padne-li červená, honí nepřátelé Mongoly. Pokud se někdo někoho dotkne, přechází dotyčný na stranu protivníka.
Vyhrají Mongolové nebo jejich nepřátelé?
ZBĚSILÉ STÁDO
(pohybovka na motivy hry Molekuly • pro I., II. stupeň )
Mongolové jsou proslulí jízdou na koni a správný pastevec má pořádné koňské stádo. Někdy se však koně splaší a je potřeba je sehnat dohromady… Zahrajte si na divoké koňské stádo a pořádně se protáhněte!
- Žáci se volně pohybují v prostoru (venku mohou stát, chodit i běhat).
- Pedagog jednou za čas zavolá nějaké číslo (menší, než je počet účastníků).
- Žáci mají za úkol vytvořit co nejrychleji „stádo koní“ o počtu, jaké pedagog řekl.
- Komu se nepodaří do takového stáda dostat, vypadává.
Vítězí poslední „stádo“ o dvou koních (případně jiný domluvený počet – trojice, čtveřice atp.).
MONGOLSKÉ PEXESO
(variace na hru Pexeso s živými hráči • pro I., II. stupeň i SŠ)
V této hře představují jednotliví hráči „kartičky pexesa“, princip hry je stejný – najít shodnou dvojici. Cílem je oživit si hlavní pojmy spojené s Mogolskem a zároveň se i trochu zasmát 🙂
- Dva hráči jdou za dveře.
- Zbytek kolektivu se rozdělí na dvojice – každá si vymyslí nějaký pojem, pohyb nebo zvuk spojený s Mongolskem nebo jeho kulturou.
Například: kratičká sekvence zaržání koně, náznak mongolského tance, gesto představující jurtu apod. - Žáci či studenti se poté promíchají a sednou si (nebo stoupnou) do kruhu.
- Zavolají se hráči, kteří byli vysláni za dveře, a stoupnou si doprostřed kruhu. Jeden z nich začne tím, že ukáže na některého z žáků v kruhu. Ten předvede svoji sekvenci a opět se posadí – potom hráč ukáže na jiného žáka, který také předvede svoji sekvenci atd.
- Oba hráči se střídají. Pokud někdo z nich objeví dvojici získává „bod“ a pokračuje v dalším hádání (jako v klasickém pexesu). Odhalená dvojice jde na stranu a hry se dále neúčastní.
NA ČINGISCHÁNA
(obdoba hry Bobeš • pro I. a II. stupeň)
Na začátku hry určí pedagog tajně toho, který bude představovat Čingischána. (Například vyzve děti, aby zavřely oči, prochází mezi nimi a někoho se dotkne, může také rozdat papírky, kde bude Čingischán označen atp.)
- Děti chodí se zavřenýma očima nebo s šátky přes oči a nataženými pažemi po místnosti. Když se dvě děti potkají, ptá se první: „Čingischán?“, a druhé se rovněž zeptá: „Čingischán?“
- Takhle se ptají všichni kromě toho, který Čingischána představuje.
- Když někdo osloví opravdového Čingischána, ten mu nesmí odpovědět, protože je císař „sjednotitel a zakladatel“ mongolské říše a vystupuje inkognito (v utajení).
- Když dítě zjistí, že narazilo na Čingischána, musí rychle zareagovat a pokusit se chytit ho za ruku.
- Když se mu to podaří, hra končí, když se mu to nepodaří, protože Čingischán rychle uteče, hledá se dál do té doby, než je Čingischán odhalen.
AKTIVITY KE STAŽENÍ > Aktivity Dnes Jím Jako Mongol 2024 Fin
Dopisy dobrovolníků, kteří působili v cizích zemích, z nichž někteří spolupracovali na tomto projektu, naleznete na www.adopcenablizko.cz